onsdag den 29. oktober 2008

Erlend Loe: L

Så har Maria, der lægger hus og middag til, valgt den næste Melvillebog:

Erlend Loe: L.

Gyldendals forlag, 2008

Oversat af Susanne Vebel

ISBN: 978-87-02-05905-2

489 sider ( it better be good:-)


Intro: Erlend Loe vil gerne skrive sig ind i historien og danner en ekspedition, der skal bevise hans teori om, at de sydamerikanske indianere befolkede Polynesien efter en rejse på skøjter over et tilfrosset Stillehav. ( Kilde: http://www.bogguide.dk/ )


Lidt baggrundsinfo


Erlend Loe, født 24.maj i 1969 i Trondheim, er norsk romanforfatter, oversætter og filmmanuskriptforfatter. Han har tidligere arbejdet på en psykiatrisk klinik og været freelancer ved den norske Adresseavisen. Erlend Loe bor og arbejder i Oslo.

Biografi

Loe er Cand.mag. i folkemindevidenskab, filmvidenskab og litteraturvidenskab og har derudover en uddannelse som manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole i København. Desuden har han været på Kunstakademiet i Trondheim en kort periode. Loe aftjente sin værnepligt som millitærnægter i teatergruppen Stella Polaris, hvor han var skuespiller og altmuligmand. Her fandt han ud af at teater absolut ikke var noget for ham.

Han debuterede i 1993 med bogen "Tatt av kvinnen" (Dansk: Kvinden flytter ind (2007)). 1994 udkom børnebogen "Fisken", som var den første bog, der blev oversat til dansk (1995). Loe har en speciel skrivestil som efter bogen "Naiv.Super." ofte bliver karakteriseret som naivistisk. Han bruger ofte virkemidler som ironi, overdrivelse og humor. Hovedpersonene i bøgerne er ofte lidt småsære personer med egne tanker om livet.

Hans bøger er oversat til dansk, svensk, finsk, estisk, islandsk, hollandsk, tysk, polsk, russisk, slovakisk, engelsk, italiensk, fransk og portugisisk.

Bibliografi


1993: "Tatt av kvinnen" (Kvinden flytter ind 2007)
1994: "Fisken" (Fisken 1995)
1994: "Maria & José" (Maria & José 2000)
1995: "Kurt blir grusom" (Kurt blir grusom 1997)
1996: "Den store røde hunden" (Den store røde hund 1998)
1996: "Naiv.Super." (Naiv.Super. 1999)
1998: "Kurt quo vadis?" (Kurt quo vadis? 1999)
1999: "L" (L, oversat dansk af Susanne Vebel i 2008)
2000: "Jotunheimen, bill.mrk. 2469" (Ikke oversat)
2001: "Fakta om Finland" (Fakta om Finland 2002)
2003: "Kurt koker hodet" (Ikke oversat)
2004: "Doppler" (Doppler 2005)
2005: "Volvo lastvagnar" (Volvo lastvagnar 2006)
2006: Organisten (Ikke oversat)



Vi mødes og diskuterer "L" hos Maria på Frederiksberg i januar 2009, nærmere dato opdateres der med, og fremover laves der poll her på bloggen i forhold til datoer, så man kan gå ind og stemme på en dato. Husk at melde afbud helst dagen før eller tidligere af hensyn til indkøb, hvis det er muligt.

Jeg har et lille forslag de Melville-damer, da jeg er blevet lidt smittet af visse medlemmers begejstring over Erlend Loe. Eftersom der er et godt stykke tid, til vi skal ses igen, og hvis man har tid og overskud ( og læselyst ikke mindst, som undertegnede i den GRAD har - hun savner det litterære, begravet i beskæftigelsesområdet som hun er) - kunne man så ikke læse lidt mere af Erlend Loe? Det har jeg nemlig lyst til. Og så spørger jeg så eksperterne ( læs: Maria og Jane ) - skulle jeg kaste mig over flere bøger af Loe, er der så en eller to I kan anbefale? Håber selvfølgelig at flere følger trop, for det kunne jo være rigtig spændende, hvis vi kunne diskutere mere forfatterskabs-relateret på møderne. Bare et harmløst forslag:-)


Hasta la vista freaks de la litterature:-)


Update, så har Melvillemødet om Erlend Loes "L" fundet sted. Tankerne er følgende:

Randi
Udgave: 1999, Danmark 2008, Gyldendal
Sandsynlighed for valg: 7
Karakter: 7 (har læst halvvejs – de er på vej til øen, side 207)
Underholdningsværdi: 8
Styrke: Helt klart sproget. Skrevet lige ud ad landevejen. En fornøjelse at læse. Erlend Loes tanker, hans 'kortslutninger', som er rigtig underholdende. Humor og ironi.
Svaghed: Erlend Loes tanker. Jeg krummer tæer – hold op med at være så irriterende at høre på. Det fylder for meget for mig som læser, at jeg bliver så irriteret på hovedpersonen. Det ødelægger min læseoplevelse.

Jane
Udgave: 1999, Danmark 2008, Gyldendal
Sandsynlighed for valg: 10
Karakter: 9
Underholdningsværdi: 10
Styrke: Sproget. Det er enormt humoristisk. Han rammer virkelig nogle ting rigtig godt. Dialogen blandt drengene er rigtig god. At læseren hele tiden var i tvivl om projektet – man blev fastholdt i sin nysgerrighed. Det får læseren til at kigge på sig selv. Jeg kom til at holde af de her drenge.
Svaghed: Der går lang tid, før vi ender på den ø. Lidt for lang tid. Kedelig i starten.
Har haft det svært med det – er Erlend Erlend Loe? Den hovedperson har nogle absurde slutninger og tanker om sig selv. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad pointen er. En ironisk tilgang til drengenes hustlerliv? Men efterfølgende: Det tror jeg ikke, det er. Han hylder de knægte, der tør tænke absurd. En hyldest til de små historier (se også forord). Det er for oplagt, hvis det er ironi.

Trine
Udgave: 1999, Danmark 2008, Gyldendal
Sandsynlighed for valg: 00
Karakter: (nået til side 260, de er lige kommet ud på øen) 7
Underholdningsværdi: 7
Styrke: Jeg kunne godt lide de små fortællinger. Fx de små lynbiografier om vennerne.
Svaghed: De evindelige gentagelser. Fx det med væggen. Når han fortæller om det, han har bygget. Gentagelse af ord. ”Norge. Hvem har bygget Norge?”
Maria
Udgave: 1999, Danmark 2008, Gyldendal
Sandsynlighed for valg: 11
Karakter: 9
Underholdningsværdi: 10
Styrke: Humoren. Sproget. At han fik mig til at ønske, jeg havde bygget noget. Han virker så naiv og imbecil, men samtidig er han jo hamrende (små)filosofisk. Opførsel af ideologierne var noget af det bedste. Humoren i alle de absurde ting, de vil opnå på øen (k-punktet, skøjterne, lakmusprøverne (af HVAD?).
Svaghed: Navlepilleriet. ”Myggene er irriterende.” Okay, det har vi fattet. Tomgang, især på øen. Bortset fra ideologierne, var der meget tomgang på øen.
Diskussion:
Det periodiske system er Jane og Maria ret vilde med.
Sandt/falsk? Fiktion? Er 'Erlend' Erlend Loe?
Randi: det er ikke den samme person. Selvfølgelig er forfatteren ikke som hovedpersonen.
Maria: han har sat det hele op – det hele er 'ægte', bortset fra de naive drenges personligheder.
Trine: Kvitteringen er fra 97, og brevet er fra 98.
Randi: Rammen er fiktion.
Jane: jeg elskede at læse det historiske afsnit om, hvordan verden blev til – historien fra dinosaurerne til nu. Meget oplysende, og jeg tjekkede min kærestes viden om det undervejs. Karakteren minder meget om karakteren i Doppler. De melder sig ud af samfundet, går deres egne veje, skaber egen meningsramme. Men i Doppler er det ikke jeg-person.
Randi: Pinligheder. Det generer mig normalt aldrig, men den her bog ramte mig. Han pisser mig af.
Trine: Han sætter aldrig spørgsmål ved, hvad der er sandt.
Jane: Fx 'Der er ikke nogen, der har bevist, at der ikke var istid'.'
Maria: Fantastisk, at han har så store ambitioner, og han GÅR efter det. Ikke nogen jantelov. Befriende.
Jane: Det er også det, han hylder. Fx i forhold til faren, der siger, de ikke må have så store forventninger i livet.
Jane: Referencer til Fluernes Herre: 'Snart tager vi hans briller og kalder ham Tykke'.
Jane og Maria: Ideologierne var fantastiske. Jo mere vi taler om bogen, jo mere glad bliver Maria for, at hun har læst den.
Randi: Registeret bag i bogen er faktisk ret skægt. 'Laver sjov og tryller'
Trine: 'sportsgymnastik'.
Jane: 'Rent-a-squirrel'Randi: Jeg bliver så træt af, han bliver børnefornærmet. Der hvor de ikke vil acceptere ordet 'negerhus' i Scrabble.
Maria: kan godt lide alle hans tanker om, hvordan han skal agere som leder. Hans teambuilding.
Jane: dejligt at læse en bog kun om drenge.

Generelt taler vi om alle de episoder, som fik os til at grine eller krumme tæer. Selv om Randi faktisk ikke havde planer om at læse mere i bogen, så fik ideologi-snakken hende til at ville læse videre.

8 kommentarer:

Grith Lygum Siewertsen sagde ...

Hvad med "Doppler" - er den god?

Anonym sagde ...

Hvis tiden er til det, synes jeg det er en fremragende idé at få læst en ekstra bog af Loe udover L.
Hvis I (Loe-kenderne) kommer med et godt tip er jeg også med på at forsøge at nå den også.
Men det skal bare ikke være en forudsætning til mødet om man har nået det eller ej ;-)

Grith sagde ...

Selvfølgelig ikke, helt frivilligt, på den gode måde:-)
Har lige bestilt 3 bøger, Doppler og en anden, foruden L.

Grith sagde ...

Mens vi venter på Loe-kenderne...:-) Har fået fat i Dopplere og Naiv.Super....

Maria sagde ...

Hej med jer. Jeg er ikke Loe-ekspert overhovedet :-) Men jeg håber på at blive det. Med det, jeg har læst af 'L', så er jeg i hvert fald interesseret i det!

Jeg har overvejet at købe 'Muleum' - Loes nyeste roman. Måske den kunne være på listen over Loe-bøger til næste møde? (som frivillig-læsning?). Se anmeldelse her:
http://www.weekendavisen.dk/boeger/goer-hvad-du-vil

Og så kan jeg anbefale et interview med ham, der blev bragt i Weekendavisen. Jeg kan ikke lige huske, hvad det hedder, men det blev bragt samme dag som anmeldelsen af Muleum...

Grith Lygum Siewertsen sagde ...

Super, super, danke:-) Har lige reserveret Muleum, der er 4-5 ugers ventetid... Men nu har jeg da L, Naiv.Super og Doppler, så der er rigeligt at gå igang med:-)

Grith Lygum Siewertsen sagde ...

Hej Loe-orme:-) Vil bare lige højtideligt bekendtgøre, at jeg ( sengeliggende ) går igang med Naiv.Super:-)

Anonym sagde ...

Hej Grith og alle jer andre, jeg beklager min forsvinden på denne blog. Jeg håber, du er glad for at læse Naiv.Super, Grith. Den synes jeg selv er fantastisk morsom og endnu bedre end L. Doppler og Volvo Lastvagnar (som er 2.eren) er også begge vittige, skæve, skøre, absurde og vildt vildt underholdende bøger. Jeg kan løfte sløret for, at hovedpersonens bedste ven er en elg, der hedder Bongo.
Jeg glæder mig allerede vildt til næste møde og er spændt på diskussionen af Kongens Fald.